Hipoterapia jest jedną z form rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych, która polega na stymulacji rozwoju psychoruchowego dziecka poprzez jazdę konną. Dzięki kontaktom dziecka z koniem jako naturalnym otoczeniem, terapeuta może pracować nad rozwijaniem możliwości ruchowych dziecka, poprawą kontaktu emocjonalnego, a także stymulacją jego funkcji poznawczych. Zajęcia z hipoterapii przynoszą bardzo dobre efekty u dzieci chorych. Jest to wyjątkowa i niepowtarzalna metoda usprawniania dzieci, obecnością konia współterapeuty, gdyż koń i jego ruch dają zupełnie nowe i niespotykane w innych metodach terapeutycznych możliwości. Koń m. in.:
- daje wrażenie chodu ludzkiego;
- zmniejsza spastyczność mięśni;
- hamuje przetrwałe odruchy postawy;
- przywraca zaburzoną symetrię mięśni tułowia;
- koryguje postawę ciała;
- zapobiega przykurczom i ograniczeniom ruchomości w stawach;
- zwiększa możliwości lokomocyjne;
- usprawnia bardzo łagodnie ciało;
- pobudza zmysły;
- stanowi źródło bodźców równoważnych;
- uaktywnia;
- usprawnia pracę organów wewnętrznych;
- mobilizuje i nie nudzi;
- uczy;
- relaksuje.
Reasumując można stwierdzić, iż jest on uniwersalnym stanowiskiem terapeutycznym. Hipoterapia prowadzi do pobudzenia rozwoju psychoruchowego dziecka poprzez:
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- orientacji przestrzennej;
- orientacji w schemacie własnego ciała;
- zwiększenie możliwości koncentracji uwagi;
- utrzymania zorganizowanej aktywności;
- stymulację rozwoju mowy;
- poszerzenie zasobu pojęć;
- poprawę reakcji obronnych i równoważnych;
- korekcję wad postawy dzięki stymulacji prawidłowej pracy mięśni (właściwy układ nóg, rozstaw bioder).
Hipoterapia również:
- wzmacnia procesy motywacyjne;
- równoważy procesy emocjonalne;
- buduje u dzieci poczucie własnej wartości;
- obniża poziom lęku;
- może wyciszyć niepożądane zachowania;
- zwiększa motywację do wykonywania ćwiczeń;
- umożliwia poznawanie radości, satysfakcji i powodzenia.
Szczególną atrakcją tych zajęć jest kontakt z żywą istotą, jaką jest koń, co ma ogromny wpływ na rozwój emocji oraz bliskie obcowanie z przyrodą, dzięki czemu organizm dziecka w wieku przedszkolnym pobudzany jest w sposób kompleksowy. Poprawia się nie tylko jego stan psychiczny, lecz przede wszystkim szeroko rozumiany rozwój fizyczny. Unikalność i uniwersalność tej metody polega na jednoczesnym oddziaływaniu ruchowym, sensorycznym, psychicznym i społecznym. Jest to doskonałe uzupełnienie zajęć z pedagogiem specjalnym, psychologiem, fizjoterapeutą oraz neurologopedą.
{gallery}hipoterapia{/gallery}